Laatste project en dagen aftellen - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Janneke Mouissie - WaarBenJij.nu Laatste project en dagen aftellen - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Janneke Mouissie - WaarBenJij.nu

Laatste project en dagen aftellen

Blijf op de hoogte en volg Janneke

16 April 2013 | Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Hallo Allemaal,

Nog maar 15 nachtjes, tijd vliegt voor bij en voor ik het weet ik zit ik al weer in het vliegtuig. Afgelopen week is ook in een zucht voorbij gegaan waardoor ik helemaal geen tijd heb gehad om verslagen te schrijven. En heeft het weer een tijdje geduurd voor ik weer iets kon vertellen. We zullen maar beginnen bij waar ik was gebleven. Toch heb ik niets op geschreven dus schrijf ik dit vandaag 15 april nog allemaal uit mijn blote koppie.

Vrijdag 5 april, vandaag begonnen aan de bedankt kaartjes voor iedereen die ons gesteund heeft in de tijd dat we hier zaten. Heel karwei waar we maar op tijd zijn aan begonnen. We hebben lekker buiten gezeten want het weer is veel draagbare geworden. De kindjes aan een tafeltje en maar lekker laten kleuren en doen. De klein kindjes hebben we gebruikt om handjes te maken. Zo hebben we dit met vinger verf gedaan. Dit vinden ze heel grappig en kennen ze allemaal niet. De dag op de hospice verloopt gewoon zo zijn gangetje en het ritme blijft ook hetzelfde.

Zaterdag 6 april, heeeeeeeeeeeeeeerlijk de hele dag in de zon gelegen aan het zwembad. Wat een goed leven hebben we dan zo even nergens aan denken. Tot dat we er achter kwamen hoeveel school werk en nog voor de boeg stond. Die avond een poging gedaan maar hellaas daar moest ik morgen dan maar aan beginnen .

Zondag 7 april, zo gezegd zo gedaan. SCHOOL SCHOOL SCHOOL daar stond deze dag in het teken van. Maar dan ook echt niet anders haha. Eind van de middag heb ik dan wel heel even in de zon gelegen maar daarna ook weer aan school.

Maandag 8 april, vandaag zijn we begonnen aan de muurschildering. We hebben getekend wat er op kwam met m’n laptop en de projector hebben we een levensgrote Kikker en Haas op de muur geplant. Het is echt heel leuk geworden en zijn ook meteen verf gaan bestellen zodat we deze dinsdag ochtend meteen konden ophalen. ’s Avonds zijn we gaan sporten met Elsemieke samen en zijn Joel nog tegen gekomen.

Dinsdag 9 april, deze dag hebben we de kleintjes in bad gedaan en heerlijk met Zwitsal ingesmeerd het valt op dat dit heel anders ruikt dan op blanke kindjes. Ook de geur blijft helemaal niet lang zitten. Het huidje is ook veel steviger dan dat van blanke kindjes. Het is weer een heel karwei als ze allemaal in bad moeten, maar ze accepteren het alle stuk voor stuk steeds meer. Na het bad meteen een flesje melk en sommige kunnen dan direct het bed in. Ook zijn we ’s middags na de lunch meteen begonnen met de muurschildering. De verf hadden we ’s ochtends opgehaald. Het was heel leuk om te zien hoe de reacties waren van de kindjes. Ze zaten alle met bewondering te kijken echt heel leuk. We hebben niet tot heel laat kunnen schilderen want Chris was weg en Thea en Abri moesten afsluiten. De dag verder niets meer anders gedaan.

Woensdag 10 april, heb ik geholpen bij de Big Zozo’s in bad te doen, samen met Elsemieke. Het viel me al eerder op dat niet alle kindjes in bad werden gedaan. Zo ook Tsjapo, toen ik vroeg aan een caremother waarom dat was had ze als verklaring dat hij bang was voor water en heel wat stampij zou veroorzaken. Ik heb haar verteld dat ik het geen reden vind om hem dan niet in bad te doen. Dus heb ik gezegd dat ik hem graag wil helpen over zijn angst heen te komen. Zo gezegd zo gedaan, alle andere kinderen waren al in bad geweest en ik heb toen Tsjapo naar de badkamer gebracht. Helemaal in tranen al kwamen we aan, om hem eerst maar eens op z’n gemak te stellen in de badkamer zelf heb ik hem op schoot genomen en ben naast het bad gaan zitten, pas toen hij rustig werd ben ik hem gaan uitkleden. Dit was al snel fout dus heb maar besloten om hem dan maar te laten huilen. Helemaal uitgekleed en alleen in een luier stond hij naast het bad. Ik heb het bad laten leeg lopen en dit heeft hij ook gezien. Nog was hij er niet tevreden mee, onder tussen heb ik het bad schoongemaakt en zijn luier uit gedaan. Alles lag op de badkamer dus heb ik hem in een leeg bad gezet. Hier had hij vrede mee. Zo zijn er ook wat bad speeltjes in gegaan en heb ik het bad dicht gestopt telkens met een emmertje heb ik water in het bad gedaan, tot nu toe had hij geen kick gegeven. Toen het water bij z’n tenen kwam wist hij niet meer zo zeker, ik heb gerust gesteld door wat liedjes te zingen. En toen begreep hij wel dat het niet zo eng was. Naarmate het water wat hoger kwam te staan en er ook sop bij kwam begon hij de spetteren, ik dacht wat is dit nou. Hij vind water dus helemaal niet eng. Het is gewoon de manier waarop ze met hem om gaan waarom hij het bad eng vind. Hij heeft heerlijk genoten in het bad, maar hellaas was het eten er al weer bijna dus kon hij er helemaal niet lang van genieten. Ik heb z’n haren niet gewassen want hij had net een positieve ervaring met het in bad doen. Daarna heb ik hem eruit gehaald en lekker ingesmeerd. Toen hij aan tafel zat om te eten, viel hij al bijna in slaap. Dus snel wat eten gegeven en dan kon hij het bed in.
’s Middags zijn we naar het township geweest met Elsemieke, Dayenne, Judith en ik. Weer even de realiteit in. Het blijft moeilijk om alles zo te zien. We moeten zo blij zijn in Nederland.

Donderdag 11 april, De dag begon niet meer zo zonnig als alle andere dagen. En dat bleek ook wel aan het einde van de dag want er was weer regen regen en nog meer regen. Lynette is vandaag terug gekomen van vakantie. Maar verder is er niets bijzonders gebeurd.

Vrijdag 12 april, deze dag zijn we ’s middags weer naar het township geweest. Maar het begon zo hard te regen dat het zoeken nog een hele opgave was. Er waren steeds minder mensen op straat maar zodra het droog werd, kwamen er weer hoorders naar buiten. Ook viel het op dat er steeds meer ‘circustenten’ in de voortuinen stonden dit waren alle begrafenissen. Ook stond er een koe in de voortuin, Chris had verteld dat ze deze vroeger gebruikten voor verschillende dingen tijdens de begrafenis. Zo gebruikten ze het vel van de koe om het lijk in te rollen en zo in de grond begraven. Ook gebruikte ze het vlees om de mensen die naar de begrafenis kwamen eten te geven. Dit gebeurt nu nog steeds dat is de reden waarom de koe in de voortuin stond. Chris zei ook dat, dat soort dingen bij het geloof horen, sommige mensen geloven er wel in en sommige mensen geloven daar niet in.

Weekend, dit weekend hebben we alleen maar aan school gewerkt en dat heeft resultaat afgeleverd. Zo hebben we alle schoolopdrachten voor stage AF!

Komende week gaan we nog een project houden in de Township zo gaan we bij arme gezinnen langs om daar soep en brood af te leveren. Dit doen we allemaal van ons eigen geld omdat alle donaties naar de airco’s zijn gegaan. Dus als je nog wilt bijdragen kan dit natuurlijk, maar is geheel vrijblijvend. Dit gaan we komende donderdag of vrijdag doen, en daarna gaan we ons eindfeestje al plannen, het gaat echt super snel nu! Tot snel weer

Liefs,

  • 16 April 2013 - 21:48

    Je Zusje Isabelle:

    Heey Janneke,
    Ik mis je hoor. Het is gelukkig nog maar 14 dagen.
    Geniet maar van de laatste dagen.

    Tot snel
    Isabelle

  • 16 April 2013 - 23:26

    Mamiemonique:

    Ach meis, wat gaat het snel, geniet nog maar van deze kleintjes , op de toverhoed gaan ze niet in bad ,wij bereiden ons ook al vast voor op je terugkomst en zien er naar uit ahum !!
    Geniet nog van het Afrikaanse land en leven dikke knuffel en poot van Suusje

  • 21 April 2013 - 21:53

    Germa:

    Hoi Janneke,
    We hebben je heel de tijd gevolgd, en we zijn er stil van.
    Wat een geweldige levenservaring heb je opgedaan en doe je gedeeltelijk nog op!
    Geniet nog van de laatste dagen en de zon + het zwembad. En we zien je
    binnenkort in Nederland.
    Groetjes Germa en de rest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Janneke

Actief sinds 19 Dec. 2012
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 17453

Voorgaande reizen:

01 Februari 2013 - 01 Mei 2013

Buitenlandse Stage

Landen bezocht: