Kaapstad, die mooie stad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Janneke Mouissie - WaarBenJij.nu Kaapstad, die mooie stad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Janneke Mouissie - WaarBenJij.nu

Kaapstad, die mooie stad

Blijf op de hoogte en volg Janneke

07 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Door internet vertraging nu ook pas een later verslag, maar toch beter laat dan nooit.

Zo dat was het dan al weer. 5 Februari 2013 om half 6 terug van vijf heerlijke dagen Kaapstad. In totaal 607 foto’s gemaakt en ook weer bijna een uur aan filmmateriaal. Al met al het was een geslaagd lang weekend. Te beginnen bij

Donderdag 29 Februari 2013

Om half 6 werden we opgehaald door Abri, hij bracht ons naar het vliegveld waar we om tien over negen vlogen naar KAAPSTAD! Aangekomen in Kaapstad hebben we gelijk wat gegeten op het vliegveld omdat we nog niets op hadden vanaf vanochtend. Nadat zijn we opzoek gegaan naar een blanke taxi chauffeur op aanraden van Lynette. Dit omdat ze dan ook zeker wist dat we veilig zouden aankomen. Aangekomen bij het hostel konden we nog niet inchecken dit kon namelijk pas na twee uur. Dus zijn we naar de dichtstbijzijnde stop voor de “hop-on hop-off” bus. Daar hebben we meteen een kaartje voor twee dagen gekocht. We konden met de rode lijn en de blauwe lijn, de rode reed door de stad heen en de blauwe lijn reed om de stad heen. Met de blauwe lijn ging je naar plaatsjes als Constantia waar ze een wijn tour deed of naar een Township. Deze lagen meer om de stad en in de stad had je veel verschillende stops, bij musea en kathedralen enzovoorts. We hebben de eerste dag bijna de hele rode tour gedaan waar we met oortjes in konden luisteren naar alle verhalen van Kaapstad. Het was super winderig dus we hadden het echt heel fris aangezien we ook alleen maar echt zomerkleding mee hadden genomen. Toen we terug wilde gaan naar ons hostel zijn we uitgestapt bij stop 4 dit was midden in de stad en hier hebben we een broodje gekocht om te eten en ook wat boodschappen bij de pick ’n pay. Daarna zijn we terug gelopen naar ons hostel en ingecheckt, naar onze kamers gewezen en zijn eigenlijk bijna direct in slaap gevallen toen we op bed lagen. Het was een vermoeiende dag vol indrukken. We zijn om 8uur wat gaan eten en gedoucht en ik ben daarna meteen weer in slaap gevallen ik weet niet wat het is maar mijn slaapritme is helemaal naar de knoppen. Soms kan ik uren ’s middags slapen en soms val ik ’s avonds pas rond half 1 in slaap. We hebben voor we voor dat we gingen slapen nog besproken wanneer we wat gingen doen. Niets met zekerheid omdat de Tafelberg echt bezocht moest worden en je hierbij geluk moet hebben wil deze open zijn.

Vrijdag 1 maart 2013 EEN MAAND IN ZUID-AFRIKA!

Deze dag meteen ’s ochtends op de bus gestapt naar de Tafelberg. En ja hij was open! Er stond bijna geen rij dus we waren binnen 15minuten al boven. En mooi dat het uitzicht is echt niet te geloven. De lucht was bijna strak blauw op wat wolken aan de horizon na. Het heeft prachtige plaatjes opgeleverd. Met Judith’s camera hebben we eigenlijk alle foto’s laten maken waar we beide opstaan dit zal de reden zijn ik niet veel foto’s heb waar gezichten op staan maar ach die kan ik altijd nog aan Judith vragen. Op de Tafelberg hebben we denk ik een uur gelopen, kaartjes gekocht en een sjaal, het was namelijk super fris op de bus en de zon branden er ook weer uit. De verraderlijke Zuid-Afrikaanse zon! Daarna zijn we op de bus gestapt naar het Waterfront daar hebben we wat gegeten bij een Belgische tent. Den Anker heette het en lag aan het water. Na het eten hebben we gelijk voor Robbeneiland de kaartjes geboekt, dit hebben we gedaan omdat je dit vaak een paar dagen van te voren moet doen omdat de tochten snel vol zitten. Hierna wat rondgeslenterd over het V&A Waterfront en een ijsje gegeten, later pas achter komen dat er ook Italiaans schepijs was. Toen zijn we op de bus opgestapt dit keer de blauwe tour, we hadden bedacht om naar Seal Island te gaan in Hout Bay, niet wetende dat de tour zo lang duurde. Uiteindelijk hebben we de hele blauwe tour gezien zonder ergens uit te tappen, lekker bij gebruind kun je ook zeggen. Uitgestapt bij stop 1, snel wat gekocht om te eten. En zijn toen om 6uur weer op de bus gestapt voor de Night Tour. Deze bus bracht ons naar Signal Hill, hier kun je echt heel mooi zien hoe de zon ondergaat in de zee. Het ultieme romantische oord voor de stelletjes, ja daar zaten Judith en ik dan met onze zak chips. Al moet ik wel zeggen het heeft mooie plaatjes opgeleverd. Nadat de zon onder zakte zijn we terug gebracht naar ons hostel super handig want we lagen op de route terug. Nadat we onze spullen gedropt hadden in onze kamer zijn we wat gaan wifi’en in de lounge ruimte van de hospice. Hier hebben we wat jongens ontmoet en zijn we later mee gaan stappen in Long Street, de uitgaansplek van Kaapstad. Het was leuk maar toch we zijn nog jong. Al worden we telkens ouder geschat. Het is dan ook prachtig om te zien hoe die gezichten verbazing uitstralen al we al een heel gesprek hebben gehad. 18? Ja vrienden 18 jaar.

Zaterdag 2 maart 2013

Vroeg op gestaan en meteen de Winetour gedaan in Constantia. Heel veel informatie en alles is Engels. Als ik nog geen Engels kon dan leerde ik het hier wel. Na een tour van een uur hebben we nog een stuk of vijf wijnen geproefd, ook weer een ervaring rijker. Echt gezellig om dit zo te doen, daarna hebben daar wat gegeten. Door gereden met de blauwe tour zijn we uitgestapt bij een van de Townships van Kaapstad. Imizamo Yethu, zo heette het Township. Heel raar om dan weer een ander Township te zien, dit vond ik wel een erg toeristische plek, ik zal veel tour leiders en ook waren er veel kraampjes waar je dingen kon kopen. Dit zie je in Rammulotsi echt niet, de mensen hier leven van wat ze hebben en dat is niet veel . Daar hadden sommige huizen gewoon wasmachines en vaatwassers en tv’s. Lang niet zo slecht dus. De tour heeft 40 minuten geduurd, daarna zijn we doorgereden naar Hout Bay waar we op een boot naar Seal Island gegaan zijn. Een eiland vol met robben, geweldig om te zien maar wat stinken die beesten niet normaal! De boottrip was nou zacht gezegd ook niet echt rustig. Meer woest! Door naar bijna de laatste stop zijn we bij Camps Bay uitgestapt. Heerlijk een cocktail gedronken aan de zee, echt verdiend naar zo’n drukke dag. Nog even boodschapjes gedaan bij Pick ’n Pay. Zijn we gelijk door naar t hostel gereden, daar een boterhammetje gegeten en weer wat wifi’en. Nu klinkt het echt alsof we niet zonder kunnen, wees maar niet bang sinds vandaag (6 maart) hebben we internet tot 7 uur. Ja het leven in Zuid-Afrika gaat niet altijd over rozen.

Zondag 3 maart 2013

Vandaag Robbeneiland, we hadden de tocht van 11uur dus moesten om half 11 aanwezig zijn. De bootreis was lang en ik kon toen wel in slaap vallen, heerlijk deinend over de golven. Aangekomen bij Robbeneiland zijn we in een bus gestapt daar werd verteld door een man over het eiland. Wederom alles in het Engels. Hij bracht ons naar verschillende plekken, als een begraafplaats, het dorpje en ook het water waar je een prachtig mooi uitzicht hebt over de zee naar het land. Je ziet de Tafelberg daar van een weer totaal andere kant. Ik heb denk ik wel meer dan 100 foto’s van een berg, dat moet toch wel wat betekenen. Aangekomen bij de hoofdgevangenis nam weer een andere man het woord. Hij vertelde dat hij zelf ook 5 jaar in de gevangenis had gezeten. We hebben daar verschillende cellen gezien waaronder die van Nelson Mandela. Het heeft veel indruk op me gemaakt, toch moet ik zeggen dat ik lang niet alles heb begrepen wat de mannen vertelde. Het ging soms zo snel en het kost veel energie om alles te vertalen. Toen we terug gingen naar de boot, was het echt in eens stukken drukker op het eiland, er was een nieuwe boot aangekomen en ik was blij dat we de vroeg tocht hadden geboekt. Bij terugkomst op het Waterfront weer wat lekkers gegeten en gedronken. We konden gewoon telkens voor 2 personen rond de 20 euro eten tussen de middag. Dit zijn warme maaltijden en daarbij zitten we zelfs op het terras. Het is voor ons dus eigenlijk heel goedkoop. Hierna hebben we weer wat kraampjes bekeken op het Waterfront ook stond er weer een bandje te zingen dus hebben we dat even gefilmd. Eigenlijk waren we van plan om de Canal Cruise te doen maar hellaas hier waren we te laat voor. Ook waren we te laat voor de laatste bus dus zijn we maar weer mee gegaan met de Night Tour. Ja daar zaten we dan weer met onze blikjes cola. Op de terug weg, was het even file rondom Signal Hill. Ook was er iets heel leuks gebeurd op de terug weg. Halverwege vroeg een man de aandacht van de hele bus en heeft hij z’n vriendin ten huwelijk gevraagd, eerst dachten we dat dit een grapje was maar ze zaten later zo innig te zoenen dat dit geen grap kon zijn. Echt zoiets maak je dan weer mee in Kaapstad. Terug in het hostel nog even kort gewifi’t en daarna geslapen. We moesten er toch vroeg uit om uit te checken en onze bagage bij de luggage room neerzetten. We hebben een extra nacht moeten bij boeken omdat we niet goed hadden gekeken met Lynette.

Maandag 4 maart 2013

Vandaag een heerlijk dagje CAMPS BAY. Strand, zon en zee. Cocktails, knappe mannen en lekkere ijsjes. Het was een verdiend laatste vakantiedagje en we hebben meer dan genoeg van genoten. Toen we s’ avonds wat bij een Italiaan gingen eten en voor de laatste keer vroegen; ‘Kan joe meke e piktjure?’ Yes sure beautiful ladies. Nou en die foto’s werden gemaakt, niet een hoor nee meneer maakte er gelijk een hele fotoshoot van. En zo en zo en zo, ach we hebben wel gelachen. Morgen weer een dagje terug vliegen.

Dinsdag 5 maart 2013

We gaan terug. Terug naar het verloren dorp, tja Viljoenskroon. Er valt niet veel te beleven. De reis ging snel en Abri stond weer trouw op ons te wachten. Rond half 6 waren we weer bij Lynette, waar het riool was verstopt. Ja we zijn nog steeds in Zuid-Afrika. Onze spullen uitgepakt en wat gegeten. Aan m’n verslagen was ik nog niet begonnen. Wel hadden we weer wat leuke foto’s op Facebook gezet, ja we zijn brownies he! Het begint ergens op te lijken, al valt het dan vies tegen als je weer bij de kindjes op de hospice bent.

• 07 Maart 2013 - 17:07

Isabelle:

Leuk verhaal :)
    Je zal het vast wel gezellig hebben gehad.
    Maak er nog een leuke twee maanden van.

Kusjes van je kleine zusje

• 07 Maart 2013 - 17:52

Mam:

Ach hoe zielig met een zak chips , wat een pech zonder leuke mooie jongens.
    Tja wie weet , je weet nu waar je zijn moet dus .
    Wat een heerlijke dagen hebben jullie gehad ik ben eigenlijk wel een beetje jaloers ,.
    Eeeennnnn natuurlijk heel erg benieuwd naar die 607 foto's van je , maar dat zien we wel als je thuis bent .
    Hier alles rustig gewoon werken school en hhk karweitjes .
    Je zusje heeft een mooie lijst en met Eef gaat het ook goed .
    De bomen in de tuin zij gerooid en de dennen ook erg veel licht en een grote tuin gekregen.
    Ik hoop dat jullie nog een paar weekjes er tegen aan gaan , en Jan don't forget je theorie !!
    Een hele dikke knuf van mij xxx

• 07 Maart 2013 - 17:54

Mariken:

Hoi Janneke,

Iedere week weer genieten die leuke, grappige en ook ontroerende verhalen, maar:
    Omhoog met de kabelbaan de Tafelberg op! Zo'n stel jonge meiden kan toch ook gewoon omhoog lopen? Wandelpaden genoeg..! en dan eventueel met de kabelbaan naar beneden omdat je dat verdiend hebt, haha!
    groetjes en geniet er nog maar even van het mooie land!

• 17 Maart 2013 - 15:47

Opa:

Dag Janneke,
    Leuk verhaal en voormij bekende plekken waar jullie geweest zijn.Ik ben benieuwd naar de foto'sIk heb net mijn vrienden uit SAfrika op bezoek gehad en weer bijgepraat.Het is hier nog koud dus geniet daar van het mooie weer.Ik hoop dat je het nog volhoud,de helft zit er alweer op.Als jullie weer de gelegenheid hebben ergens te ontspannen ,moet je naar Plettenberg gaan aan de oostkust,mooi en lekker in zee zwemmen.Ik wens je sterkte,wees voorzichtig en knuffels.Opa